"Szybki strzał" - Navratri

Mam do Was pytanie...
Powiedzcie mi jakie znacie święta i festiwale obchodzone w Indiach?
Na pewno większość z Was od razu myśli o Holi i Diwali i absolutnie słusznie!
To są chyba 2 najpopularniejsze święta więc ciężko o niech zapomnieć :P
Nieliczni z Was może pomyślą jeszcze o muzułmańskim Eid.
Inni może wpadną na dzień niepodległości czy Karwa Chauth.
Ale czy to wszystko?
Oczywiście, że nie!!!

Kalendarz świąt hinduistycznych wręcz pęka w szwach, dlatego dzisiaj postanowiłam przybliżyć Wam jeden z festiwali, który właśnie trwa! Konkretnie chodzi mi o Navratri.
Nazwa tego święta oznacza dosłownie dziewięć nocy, inna spotykana nazwa to Durga Puja. Co roku odbywa się on na przełomie września i października. W tym roku przypada dokładnie od czwartku 21 września do soboty 30 września. A o co chodzi w tym całym festiwalu i na czyja jest część? Tak więc to czas ku czci bogini Durgi w różnych regionach Indii troszkę inaczej obchodzony. Ciekawskich odsyłam tutaj po więcej szczegółów :) 
Ze swojej strony natomiast pokusiłam się jeszcze o małe muzyczne zestawienie utworów prezentujących przepiękny taniec tłumu (najczęściej z pałeczkami!), który jest chyba najbardziej charakterystycznym elementem tego festiwalu :)
Tak więc miłego oglądania!:)

Saraswatichandra (1968)
Suhaag (1979)
Love Love Love (1989)
Sapne Saajan Ke (1992)
Ghulam-E-Mustafa (1997)
Aa Ab Laut Chalein (1999)
Hum Dil De Chuke Sanam (1999)
Khoobsurat (1999)
Dil Hi Dil Mein (2000)
Lagaan (2001)
Aap Mujhe Achche Lagne Lage (2002)
Barsaat (2005) 
Life Partner (2009)
Goliyon Ki Raasleela Ram-Leela (2013)
Kai Po Che! (2013)

BONUS
Na koniec proponuję Wam produkcję mieszaną. Bollywoodzko-Hollywodzką do której mam spory sentyment i bardzo lubię do niej wracać :) Jak się okazuję między dialogami sprytnie przemyca elementy festiwalu. Zresztą sami zobaczcie! :D

Bride And Prejudice (2004)

Piszcie koniecznie w komentarzach czy i co wiedzieliście wcześniej o tym festiwalu i która propozycja muzyczna najbardziej Wam się spodobała! :)

Komentarze

  1. Święto znam dzięki właśnie filmom indyjskim, które pięknie je przedstawiają. Z utworów, które wymieniłaś znam tylko 5 plus bonus. Muszę zaraz przesłuchać i obejrzeć pozostałe :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To co widzimy w filmach to tylko namiastka ;) Na YT jest pełno filmików z różnych części Indii jak rzeczywiście przepięknie, malowniczo i kolorowe obchodzą to święto :) Domyślam się chyba które 5 :P mam nadzieję, że pozostałe również przypadły do gustu ;)

      Usuń
  2. Świetny post! Święto znam i bardzo lubię. Połowy z piosenek nie znam, więc zabieram się do słuchania. Uwielbiam Nagada Sang Dhol i bonus! <3

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nagada Sang Dhol była główną inspiracją do powstania tego posta ;) Cieszę się, że się podoba :)

      Usuń
  3. Kojarzę święto [z filmów oczywiście] ale nie miałam pojęcia że przypada właśnie teraz :) Ciekawa informacja. I zestawienie piosenek, świetne! Wszystkie takie tradycyjne utwory, takich nie da się nie lubić :)
    Sporo piosenek nie znam, ale znalazły się też te, które uwielbiam, jak np. "Nagada Sang Dhol" - ileż ja się tej piosenki nasłuchałam, zresztą po tylu latach nadal ją uwielbiam <3 Do tego jej pierwowzór [bo chyba można tak to nazwać] "Dholi Taro Dhol Baaje" - coś cudownego, klasyka sama w sobie :) "Radha Kaise Na Jale" to też jeden z moich smaczków muzycznych, uwielbiam po prostu! :D "Disco Dandia", choć trochę kiczowate, swego czasu też wpadło mi w ucho i długo gościło na mojej playliście, miło było sobie ten utwór przypomnieć :)
    Poza tym lista jest świetna, właściwie wszystkie utwory mi się podobają, ale najbardziej wpadło mi w ucho "Chand Aaya Hai" i Yehi Hai Pyar" :)
    A co do Dumy i Uprzedzenia to też mam sentyment do tego filmu ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie jestem pewna czy "Nagada Sang Dhol" i "Dholi Taro Dhol Baaje" są "spokrewnione" :P Bardziej bym obstawiała że obie czerpią z mantry związanej z tym świętem, ale musiałabym zgłębić temat ;) "Disco Dandia" znowu jest bardzo specyficzne ale wpada w ucho ;) Cieszę się niezmiernie, że playlista tak Wam się podoba :) miło dla odmiany posłuchać czegoś bardziej klasycznego :D

      Usuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Wasza recenzja #1 - Dangal (2016)

Premiery SIERPIEŃ

"Garam Masala" - Wizualne koszmary