"Garam Masala" - Phir Milenge Chalte Chalte (szczegółowa analiza)

Nad tym postem myślałam od bardzo dawna! Piosenka ta wręcz ocieka inspiracjami i nawiązaniami, jednak szkoda mi jej było uwzględniać w serii STARE/NOWE. Spytacie pewnie dlaczego? A dlatego, że ta jedna piosenka zawiera więcej inspiracji niż można by się spodziewać! Miesiąc z SRK jest więc idealnym momentem, żeby w końcu zebrała się w sobie i rozłożyła tą piosenkę na czynniki pierwsze! Tak więc do dzieła!
Każdy kto widział "Rab Ne Bana Di Jodi" na pewno kojarzy ten utwór, jako sen na jawie z gościnnymi występami cudownych, topowych aktorek. Każdy kto choć trochę bollywoodów obejrzał widzi pewnie jakieś nawiązania do innych produkcji, ale czy wszystkie?
Ja sama byłam święcie przekonana, że nawiązań mamy tyle ile aktorek - czyli pięć, jednak jak zgłębiłam się w temat okazało się, że jest tego znacznie więcej! 
Nie tylko muzyka jest inspirowana, ale i scenografia, stroje nawet wersy piosenki, wszystko do czegoś nawiązuje.

Cały utwór jest jednym wielkim hołdem dla twórczości indyjskiej kinematografii. Klip możemy podzielić na 4 dekady - lata 50', 60', 70' i 80'.
Refren piosenki nawiązuje do powiedzonka używanego przez postać Raja w całym filmie - "Hum hai rahi pyaar ke, Phir milenge chalte chalte". Można to przetłumaczyć jako - podążamy ścieżką miłości, która prowadzi Nas do ponownego spotkania - ładny cytat prawda? :) Ale to nie wszystko! Pierwsza część czyli  - "Hum hai rahi pyaar ke" podobno nawiązuje do filmu "Nau Do Gyarah" (1957) i do tej piosenki:

Przejdźmy do konkretnych scen. Lata 50' i Kajol.
Sekwencja oddaje hołd Rajowi Kapoorowi i Nargis. Strój Szaruka jest inspirowany strojem z filmu "Awaara". Poza tym tancerze tańczą z małymi tobołkami, nawiązując właśnie do kultowej roli włóczęgi. Ujęcie z wielkim kapeluszem też jest inspirowane tym samym filmem.
Idziemy dalej - parasolki. Tutaj mamy nawiązanie już do konkretnej sceny i konkretnej piosenki z filmu "Shree 420". PMCC zaczyna się dokładnie tymi samymi słowami ;)
Wsłuchując się uważnie w tekst można usłyszeć 3 tytuły filmów "Anari"(1959),
 "Awaara"(1951) 
i "Sangam"(1964). 
Dokładnie w takiej kolejności ;)
Linia melodyczna natomiast zainspirowana jest bardzo subtelnie, ale jednak jest :) Połączono 2 utwory. Zaczynamy od tego:
Żeby na koniec sekwencji przejść w to:

Lata 60' i Bipasha Basu.
Ta sekwencja jest hołdem dla Deva Ananda i Sadhany.
Zwrotka zaczyna się słowami "Dil ka Bhawan Kare Pukar", które są tytułem piosenki z filmu "Tere Ghar Ke Samne" z 1963 roku.
Kolejny wers tekstu to tytuł filmu "Jab Pyar Kisi Se Hota Hai" z 1961 roku.
Trzecia linijka natomiast - "Jiya ohh, Jiya Kuch Boldon" to wers tytułowej piosenki z tego samego filmu.
Dalej mamy nawiązanie do tytułowej piosenki z filmu "Tere Ghar ke Samne Banunga".
Ostanie dwa wersy zaś pochodzą z piosenki "Par Bhal Ke Liye" z filmu "Johny Mera Naam" z 1970 roku.

Lata 60' i Lara Dutta.
Kolejna część lat 60tych poświęcona jest twórczości  Shammi'ego Kapoor'a.
Sekcja zaczyna się melodią z "O Haseena Zulfon Wale" z filmu "Teesri Manzil" z 1966 roku, do tego scenografia i początek tej zwrotki również inspirowane są tym utworem ;)
Chwilę przed rozpoczęciem zwrotki mamy zmianę melodii w "Aaja Aaja" z tego samego filmu.
Kolejna linijka czyli "Chahe Koi Mujhe Junglee Ka Hai" i charakterystyczne JAAAHUUU pochodzi z filmu "Junglee" z 1961 roku . 
Ostatnia linijka natomiast pochdzi z filmu "Prince" z 1969 roku, a chodzi mi konkretnie o "Badan Pe Sitare".

Lata 70' i  Priety Zinta.
Przedostatnia zwrotka to hołd dla Rajesh'a  Khanny i Sharmili Tagore.
Melodia i scenografia absolutnie inspirowane są piosenką "Mere Sapno Ki Rani" z filmu "Aradhana" z 1969 roku.
Scenografia stylizowana jest natomiast na "Jai Jai Shiv Shankar" z filmu "Aap Ki Kasam" z 1974 roku. Pierwsze dwa wersy zwrotki również pochodzą z tego samego utworu.
W pierwszej scenie sekwencji, Zinta czyta książke pod tytułem "Amar Prem", tak się składa, że to również tytuł filmu z 1972 roku.
W trzeciej linijce tekstu mamy nawiązanie do filmu "Zamana" z 1985 roku,
 w koljenej pojawia się nawiązanie do innego filmu czyli "Mere Jeevan Saathi" z 1972 roku. 
Ostatni wers zwrotki jest nawiązaniem do piosneki "Zindagi Ek Safar" z filmu "Andaz" z 1971 roku.
W zwrotce przewijają się również nawiązania do tytułów innych piosenek ze wcześniej już wspomnianych filmów. Tak więc mamy tutaj "Kuch Toh Log Kahenge" z Amar Prem
i "O Mere Dil Ke Chain" z "Mere Jevan Saathi".

Lata 80' i  Rani Mukerji.
Ostatnia para pokazana w teledysku to inspiracja Rishi'm Kapoor'em i Neetu Singh. 
(nie mogłam oprzeć się temu zdjęciu z malutkim Ranbirem :P)

Zwrotka rozpoczyna się charakterystyczna melodią "Bachna Ae Haseeno" z filmu "Hum Kisise Kum Naheen" z 1977 roku.
Dwa pierwsze wersy "Dard-e-dil dard-e jigar,Zamane ko dikhana hai" nawiązują do piosenki "Dard-E-Dil" z filmu "Karz" z 1980 roku
i do filmu "Zamane Ko Dikhana Hai" z 1981 roku.
Dalej mamy dalsze nawiązanie do "Hum Kisise Kum Naheen"
śpiewane do melodii z piosenki "Ek Haseena Thi", znowu z filmu "Karz".
Ostatnia linijka zwrotki czyli "Yeh vaada raha, o meri chandni" to nawiązania do filmów "Yeh Vaada Raha" z 1982 roku
i "Chandni" z 1989 roku.

Jak wrażenia? Bo ja muszę się przyznać, że jestem w wielkim szoku i wychodzi na to, że jedna z moich ulubionych piosenek jest zlepkiem miliona innych, i co najciekawsze? Tworzy przy tym spójną całość :D 
Koniecznie dajcie znać w komentarzach o ilu nawiązaniach wiedzieliście i co Was najbardziej zaskoczyło! Oraz jak podoba Wam się taka forma postów. ;)

P.S. Mam na oku jeszcze przynajmniej dwie perełki które mogłabym rozłożyć na czynniki pierwsze ;D

Komentarze

  1. Wow! Nie sądziłam, że w tej piosence jest AŻ tyle nawiązań! Zdawałam sobie sprawę, że piosenka w pełni oryginalna nie jest i jest inspirowana wiekiem XX, a raczej jego drugą połową, ale nie sądziłam, że aż tak. Naprawdę jestem w szoku :D Aczkolwiek to nie zmienia faktu, że piosenka bardzo mi się podoba, podobnie jak i klip. Mam w planach zrobić gify z tego klipu, bo tak dobrze się prezentuje :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też nie się nie spodziewałam :P Z każdym kolejnym nawiązaniem byłam w coraz większym szoku i o dziwo po jakimś tysiącu przesłuchań przy okazji robienia analizy dalej lubię ten kawałek ;P Czekam na Twoje gify w takim razie! :D

      Usuń
  2. Potwierdziłaś moje przypuszczenia :D Piosenka nadal mi się podoba i chyba już tak zostanie.
    Jestem ciekawa następnych kombinacji, które opiszesz :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Świetne rozłożenie jednej z moich ulubionych piosenek na czynniki pierwsze! <3 Bardzo podoba mi się Twój pomysł i jak najbardziej jestem na tak. ;)
    Co do piosenki i nawiązań, wiedziałam o kilku, ale Ty zaskoczyłaś mnie tą ilością! :O

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że post się podoba włożyłam w niego mnóstwo czasu i pracy, ale chciałam zrobić to porządnie a nie po łebkach :P Jak wszystkie nawiązania to wszystkie ;P

      Usuń
  4. Kilka nawiązań odkryłam już wcześniej ale kilka to dla mnie zaskakująca nowość :) To niesamowite, że twórcy PMCC aż tak dopracowali tekst, melodię i choreografię. Ogólnie uwielbiam tą piosenkę, więc post bardzo mi się podoba. I jak najbardziej jestem na tak żeby podobnych było więcej! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też jestem pod wrażeniem jak twórcy świetnie poskładali te puzzle tworząc jedną spójna całość :) Kolejne posty o których myślę będą już znacznie prostsze, ale mam nadzieję, że choć trochę uda mi się Was zaskoczyć ;)

      Usuń
  5. Wow! Ale mnie zaskoczyłaś. Nie spodziewałam się tylu nawiązań. Świetny post! <3

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Wasza recenzja #1 - Dangal (2016)

Premiery SIERPIEŃ

"Garam Masala" - Wizualne koszmary